צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    http://Dr.%20Esther%20(Eti)%20Luzzatto
    ד"ר אסתר לוצאטו
    מנכ"לית קבוצת לוצאטו
    שותפה מנהלת

    בעידן המהפכה הטכנולוגית וכלכלת המידע רבים מבקשים להגן על אמצאותיהם באמצעות פטנט, כדי למנוע ממתחרים לעשות שימוש באותה אמצאה או טכנולוגיה וכדי להבטיח לעצמם חופש פעולה במדינה בה רוצים שיהיה פטנט, אבל איך רושמים פטנט?

    מהו פטנט?

    לפני שנענה על השאלה "כיצד רושמים פטנט?", נחזור לבסיס. פטנט הוא למעשה חוזה משפטי בין ממציא או יזם לבין המדינה. בתמורה לחשיפת האמצאה ברבים, המדינה מעניקה לממציא מונופול ארוך אך מוגבל בזמן – בדרך כלל ל-21 שנה – על השימוש באמצאה. במילים אחרות, פטנט היא הזכות המשפטית המאפשרת לבעליה למנוע מאחרים להשתמש באמצאה.

    החוזה הזה מועיל לכל הצדדים – עבור האנושות הוא מאפשר ומעודד התקדמות מדעית-טכנולוגית, ומאפשר לממציא ליהנות מפרי עמלו או מוחו. למעשה, הפטנט הוא גם כלי הגנתי ששומר על פרות האמצאה וגם כלי שיווקי שעוזר לחדור לשוק ולקדם אותה מסחרית.

    כיצד רושמים פטנט?

    רישום פטנט הוא תהליך ארוך וממושך, המורכב ממספר שלבים, שיש לבצעו בדייקנות ובקפדנות, שלב אחר שלב, כדי להבטיח את סיומו המוצלח.

    לפני שניגש לפירוט השלבים השונים ברישום פטנט, חשוב לזכור מספר עקרונות: הראשון, הוא שפטנט הוא טריטוריאלי במהותו, כאשר לדוגמה, אם הוא נרשם רק בארה"ב הוא תקף רק בה. כיוון שהגנת הפטנט הינה טריטוריאלית, יש להגיש בקשות פטנט בכל המקומות בהם רוצים הגנה.

    עם זאת, על-פי אמנת פריז, בה חברות כיום 178 מדינות, הגשת בקשת פטנט במדינה אחת משמרת את תאריך ההגשה על-ידי כל המדינות האחרות החברות באמנה למשך 12 חודשים מיום ההגשה הראשונה. התנאי הוא שהבקשה תוגש במדינה האחרת תוך פרק זמן מוגדר.

    תאריך ההגשה הראשונית נקרא "תאריך הבכורה" ולו חשיבות רבה, מאחר שבקניין רוחני כל המגיש ראשון – זוכה. ניגע בסוגיה זו בהמשך.

    עיקרון חשוב נוסף הוא, שעורך פטנטים איננו עורך דין כפי שנוטים לבלבל בדרך כלל. עורך פטנטים הוא בעל רקע במדעי הטבע או הנדסה, שמחזיק לרוב בתארים מתקדמים בתחומים אלה. למה זה חשוב? כי אז מתאפשר שיח מקצועי בין הממציא/ היזם לבין עורך הפטנטים.

    חשוב להתייעץ עם עורך פטנטים עוד בשלבים הראשוניים של פיתוח האמצאה או המיזם כדי לוודא שצועדים בכיוון הנכון. עורך פטנטים מנוסה ומקצועי יכול, כבר בשלבים הראשוניים, לחוות דעה על האמצאה מתוקף ניסיונו, לכוון את הממציא ולעיתים אף להציע כיוון שונה.

    המטרה היא להבטיח שהאמצאה תוגן באמצעות פטנט חזק שיגן עליה מפני מתחרים או תביעות עתידיות. מעבר לכך, היוועצות בעורך פטנטים מתאים מסייעת בעיצוב אסטרטגיית הקניין הרוחני מהיום הראשון ובראייה ארוכת טווח. אם היזם מתכנן למשל לבצע אקזיט במהלך הדרך, יש לעצב את האסטרטגיה בהתאם באופן הצופה פני עתיד.

    השלבים השונים ברישום פטנט:

    שלב א' – היוועצות בעורך פטנטים

    בשלב זה מציג הממציא לעורך הפטנטים את הרעיון הראשוני או האמצאה הבסיסית שהגה. מומלץ מאוד לבוא לפגישה זו עם כל המסמכים הקשורים לאמצאה (שרטוטים, הסברים טכניים, פרסומים קודמים).

    חשוב כאן לציין, כי לעורך הפטנטים חובת אתית לשמור על חיסיון מקצועי וכי כל מידע שיחשף בשיחה יהיה חסוי, כך שאין צורך להחתימו על הסכם סודיות.

    לאחר שעורך הפטנטים יעיין במסמכים הוא יוכל לספק חוות דעת ראשונית האם ניתן להגן על האמצאה בעזרת פטנט ומהי הדרך האופטימלית, גם במונחי עלות-תועלת, להשגת מטרה זו.

    שלב ב' – חיפוש פטנטים

    השלב המקדמי לרישום פטנט הוא ביצוע חיפוש פטנטים (או בשמו השני "סקר התמצאות ראשוני") שמטרתו היא לבחון האם האמצאה כשירה לרישום כפטנט. המטרה המיידית היא לבחון האם כבר נרשם פטנט דומה בעולם, שכן הקריטריון הבסיסי לאישור פטנט, על-פי החוק, הוא שהאמצאה תהיה חדשה. ואם כבר אנו עוסקים בחוק (חוק הפטנטים, תשכ"ז-1967), הרי מצויינים בו כמה קריטריונים: על האמצאה להיות חדשה ומכך נגזר שהיא לא פורסמה ולא הוצגה ברבים; מועילה – כלומר שיש לה שימוש מעשי; ניתנת לשימוש תעשייתי – כלומר, שאפשר לייצר בעקבותיה מוצר, או ליישם שיטה לייצור מוצר; ויש בה התקדמות המצאתית – כלומר, שהטכנולוגיה שעומדת בסיסה אינה מובנת מאליה לבעל מקצוע ממוצע.

    החיפוש מתבצע באמצעות מספר מאגרי מידע דיגיטליים הקיימים בארץ ובעולם, למשל מאגרי פטנטים במדינות השונות או מאמרים מדעיים. בסופו של תהליך החיפוש, עורך הפטנטים יציג את תוצאות החיפוש ליזם או לממציא – ולאור תוצאות החיפוש יוחלט אם וכיצד להתקדם.

    יתרון נוסף לחיפוש פטנטים, הוא שתוך כדי ביצוע החיפוש אפשר ללמוד רבות על הסביבה הטכנולוגית והעסקית הקשורה לאמצאה, וגם להבין כיצד ניתן לבדל את האמצאה מאמצאות אחרות הפועלות באותה סביבה.

    שלב ג' – ניסוח בקשת הפטנט

    השלב הבא הוא ניסוח בקשת הפטנט. מדובר במסמך טכני-מקצועי שדומה במבנה שלו למאמר מדעי. הוא כולל הקדמה, רקע, פרטים על תחום האמצאה והסביבה הטכנולוגית בה תפעל האמצאה, פירוט האמצאה, דוגמאות כיצד להגיע אל האמצאה והתביעות (Claims), שמגדירות באופן מדויק את היקף הבלעדיות המבוקשת ע"י הממציא, זאת לצד שרטוטים טכניים.

    אחת המטרות שהמחוקק קבע לגבי בקשת פטנט היא שכל בעל מקצוע סביר יוכל לשחזר את התהליך ולהגיע לתוצאה שמתוארת בבקשה. אם תרצו, זה כמו מאמר מדעי או מתכון בספר בישול שמטרתו היא ללמד אחרים להגיע לאותה תוצאה. מטרה זו נובעת מהרציונל שעומד מאחורי משטר הפטנטים – הממציא חושף את האמצאה והטכנולוגיה שעומדת מאחוריה בפני האנושות, בכך האנושות יכולה להתקדם, ובתמורה הוא מקבל מונופול על אמצאתו למשך 21 שנה.

    שלב ד' – הגשת הבקשה לרשות הפטנטים המקומית

    לאחר השלמת כתיבת הבקשה, היא מוגשת לרשות הפטנטים המקומית במדינה בה החלטנו להגישה (בישראל- רשות הפטנטים), בצירוף אישור על תשלומי אגרות. משעה שמגישים את בקשת הפטנט נקבעת זכות בכורה. מדובר במועד בעל חשיבות רבה, שכן היזם או הממציא יכול להגיש, בתוך 12 חודשים, בקשות מקבילות במדינות נוספות החברות באמנת פריז או להגיש בקשה בינלאומית PCT, ותאריך הבכורה של בקשות אלו יהיה התאריך שבו הוגשה הבקשה הראשונה שהגיש.

    שלב ה' – בחינת הבקשה

    הבקשה תעבור הליך בחינה באמצעות רשות הפטנטים בכל מדינה בה הוגשה הבקשה, עד לקבלת הפטנט או דחיית בקשת הפטנט. תהליך הבחינה מבוצע על-ידי בוחני פטנטים מקצועיים שבוחנים את הבקשה בצורה מקצועית ויסודית. הבוחנים הם בדרך כלל מהנדסים או אקדמאים המתמחה באותו תחום שאליו מתייחסת האמצאה. שלב זה, הנקרא "Patent Pending" (בקשה תלויה ועומדת), הוא ארוך והוא נמשך בדרך כלל מספר שנים.

    יחד עם זאת, כאשר בקשה תלויה ועומדת לבחינה ניתן במקביל לקדם אותה מסחרית ושיווקית מאחר שקיימת לממציא זכות הבכורה. זוהי בעצם תקופה בה הממציא רשאי לפרסם את האמצאה ברבים אך עוד אין לו זכויות משפטיות, אלא פוטנציאל לזכות שתינתן בדיעבד מתאריך הבכורה במקרה בו ינתן פטנט לאחר בחינה.

    שלב ו' – אישור הבקשה ותחזוקה שוטפת

    אם הבקשה עונה על דרישות החוק, הממציא יזכה לקבל פטנט על אמצאתו.
    כפי שאמרנו, הפטנט מעניק לאמצאה הגנה של עד ל-21 שנה מיום הגשת הבקשה ועל מנת לשמור על הפטנט בתוקף במהלך התקופה, יש לשלם אגרת חידוש פטנט. חשוב לדעת כי במדינות מסוימות נדרשת אגרה תקופתית גם בשלב בו עדיין לא התקבלה הבקשה כפטנט.

    לסיכום

    אלפי יזמים בישראל, ועשרות אלפים בכל מדינה כמעט ברחבי העולם, מגישים מידי שנה מיליוני בקשות לרישום פטנטים. כדי לסבר את האוזן, בשנת 2020 לדוגמה, הוגשו 3.27 מיליון בקשות פטנט בעולם. עשר שנים קודם לכן, ב-2010, הוגשו 1.9 מיליון בקשות, כך שקל לראות שמדובר כמעט בהכפלה תוך עשור.

    ההגנה המוענקת לאמצאה באמצעות פטנט מייצרת לממציא חופש פעולה רחב לקדם אותה מבחינה מסחרית ושיווקית ולהפוך אותה מרעיון למוצר או שירות. פטנטים הם כיום אבני הבניין של חברות רבות – לא רק בהיי-טק, אלא גם במיד-טק ובלאו-טק. פטנט גם מעניק לבעליו גם יכולת לבדל את האמצאה או הטכנולוגיה ממתחרים ולייצר לעצמו מנוף בדרך לגיוס השקעות.

    כדי להגיע לתוצאה האופטימלית עבור הממציא חשוב מאוד להקפיד על יישום כל השלבים ברישום פטנט, ולבחור למסע ארוך זה עורך פטנטים אמין ובעל ניסיון רלוונטי. עם הליווי הנכון והידע המתאים ניתן לבנות ערך רב לחברה ולמוצר, ואז – השמיים הם הגבול.

    שאלות ותשובות נפוצות

    למה כדאי לבצע חיפוש בעזרתו של עורך פטנטים?

    על אף שניתן לבצע חיפוש פטנטים באופן עצמאי ואין חובה להעזר בשירותיו של עורך פטנטים – הדבר מומלץ ביותר. הסיבה לכך, היא שבייחוד אם מדובר בעורך הפטנטים אשר יערוך את בקשת הפטנט, החיפוש מאפשר נקודת מבט טובה יותר על הסביבה בה תיכתב הבקשה.
    במשרדנו, אנו נוהגים כי עורך הפטנטים הכותב את הבקשה הוא זה המבצע את חיפוש הפטנטים, מאחר שהנוהג של ביצוע חיפוש דרך חברה חיצונית מוביל לתפיסתנו לניתוק בין התוצאות של החיפוש, לבין הכוונה של עורך הפטנטים בתכנון ההגנה על האמצאה.

    מה התהליך של בקשת פטנט בין-לאומית?

    בקשת PCT, שהיא בקשת פטנט בין-לאומית, היא בקשה אשר הוגשת תחת אמנת PCT - Patent Cooperation Treaty. בבקשות מסוג זה, השלבים הראשונים של בחינת הפטנט יבוצעו ע"י בוחן בין-לאומי, יוצא דו"ח בחינה מקדמית בין-לאומית שהינו חוו"ד בלתי מחייבת.
    אורכו של הליך זה הינו עד 18 חודשים, ולאחריו יוגשו בקשות הנגזרות מהבקשה הבין-לאומית במדינות השונות (שלב לאומי).

    http://Dr.%20Esther%20(Eti)%20Luzzatto
    ד"ר אסתר לוצאטו
    מנכ"לית קבוצת לוצאטו
    שותפה מנהלת

    מאמרים רלוונטיים

    איך רושמים עיצוב – מדריך שלב אחר שלב לרישום מלא
    בעידן הנוכחי, בו קניות אונליין הופכות לנפוצות יותר ויותר. ישנה חשיבות יתרה להגנה על עיצובים, במיוחד כשלמוצר יש מרכיב אסתטי הפונה לצרכנים ועוזר להם להבחין בינו לבין מוצרים מתחרים
    קרא עוד...
    חיפוש פטנטים – כל מה שחשוב לדעת כאשר מחפשים פטנט
    מדריך קצר לחיפוש פטנטים: אנו בדרך כלל ממליצים ללקוחותינו בפגישות הייעוץ שלא לדלג על שלב חיפוש הפטנטים. לעיתים עולות שאלות רבות בנוגע למהותו של חיפוש פטנטים ולנחיצותו. ריכזנו עבורכם במאמר זה את התשובות לשאלות הנפוצות בנושא
    קרא עוד...
    בחזית הכלכלה: כך נשמור על חדשנות בזמן מלחמה
    בזמן משבר קיימת נטייה טבעית להמתין עד שיתבהר המצב, אך בכל הנוגע להגנה על חדשנות וקניין רוחני, זו לא תמיד אופציה אפשרית. על היזמיות והיזמים לזכור שעם מספיק יצירתיות, תשומת לב ותכנון, אפשר לצלוח תקופות מאתגרות ואף לחוות אחריהן צמיחה.
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה