צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    http://כפיר%20לוצאטו
    ד"ר כפיר לוצאטו
    נשיא קבוצת לוצאטו
    שותף בכיר

    אנו בדרך כלל ממליצים ללקוחותינו בפגישות הייעוץ שלא לדלג על שלב חיפוש הפטנטים. לעיתים עולות שאלות רבות בנוגע למהותו של חיפוש פטנטים ולנחיצותו. ריכזנו עבורכם במאמר זה את התשובות לשאלות הנפוצות בנושא:

    מהו חיפוש פטנטים?

    חיפוש פטנטים (הנקרא גם סקר פטנטים) הוא בדרך כלל השלב המקדים לרישום פטנט, במסגרתו מתבצע חיפוש של ידע קודם ("prior art") בקשר לאמצאה, כדי לראות שאנו עומדים בקריטריונים של החוק לרישום פטנט.

    החוק מעמיד מספר קריטריונים והם: חידוש, התקדמות המצאתית, אפשרות לשימוש תעשייתי ותועלת. משמעות קריטריון החידוש הוא כי האמצאה חייבת להיות חדשה, וזה בתנאי שלא התפרסמה בפומבי בשום מקום בעולם לפני הגשת בקשת הפטנט.

    קיימים סוגים נוספים של סקרים, ביניהם סקר ראשוני בשלבי הפיתוח ההתחלתיים לצורך קביעת כיוון הפיתוח הטכנולוגי, וכן סקר לצורך בדיקת חופש פעולה, שמטרתו לבחון האם ישנו חופש לפעול והיכן תוך שימוש במוצר, תהליך, או אמצאה כלשהי.

    חיפוש פטנטים – למה צריך אותו?

    יזמים וממציאים אשר עובדים על טכנולוגיה חדשה ועומדים בפני השקעה של זמן וכסף צריכים לוודא שהם לא עובדים לחינם, מאחר שבמצב בו מישהו אחר המציא טכנולוגיה זהה או דומה לאמצאה שלהם – כל ההשקעה עלולה לרדת לטמיון.

    לפיכך, מטרת חיפוש הפטנטים היא לאתר פרסומים קודמים, העלולים למנוע קבלת פטנט. לפני שאנו ניגשים לכתוב בקשת פטנט, עלינו לוודא שאנו עומדים בתנאי החידוש. ככל שיתברר שהאמצאה אינה חדשה, חשוב לדעת זאת בהקדם האפשרי על מנת להימנע מהוצאות ופעולות מיותרות – שכן אי עמידה בקריטריון זה תגרום לכך שבוחן הפטנטים יסרב לבקשת הפטנט.

    עם ניתוח תוצאות סקר הפטנטים, עורך/ת הפטנטים ת/יבחן קריטריון נוסף לקבלת פטנט – התקדמות המצאתית. על האמצאה להיות לא מובנת מאליה לבעל מקצוע ממוצע בתחום, וזאת בהתבסס על הידע הקודם, אותו לומדים בניתוח תוצאות הסקר.

    צורך נוסף בסקר פטנטים נובע כאשר מעוניינים לפתח אמצאה בתחום רווי אמצאות, ובמצב כזה רצוי לבצע סקר פטנטים בשלב ההתחלתי ביותר על מנת ללמוד את הידע בתחום ולדעת מה כבר קיים וממה כדאי להימנע. סקר שכזה הוא כלי חשוב בפיתוח אמצאה שיהיה סיכוי סביר לקבל עליה פטנט.

    במקרים בהם לא ניתן לקבל פטנט אך עדיין מעוניינים להמשיך בפעילות העסקית, חשוב מאוד לבצע בדיקת חופש פעולה כדי לוודא שלא מפרים את הזכויות של מי שכן מוגן בפטנט. חיפוש מסוג זה הוא בעל היקף רחב מאוד ונבחן מכמה זוויות שונות שיכילו את כל ההיבטים של המוצר אותו אנו רוצים למכור, לשווק, לפרסם או לבצע איתו פעילות עסקית כלשהי. לצורך בדיקת חופש פעולה יש לדעת מה יהיה המוצר בצורתו הסופית והמדויקת על כל רכיביו, וכן באילו מדינות צפויה הפעילות.

    איך מבצעים את חיפוש הפטנטים?

    קיימים מאגרי מידע פומביים מקוונים הכוללים בקשות פטנט ופטנטים שהתפרסמו במקומות שונים בעולם, כגון מאגר רשות הפטנטים הישראלית או משרד הפטנטים האמריקאי, וכן מאגרים של רשויות פטנטים במקומות נוספים בעולם לפי הצורך. ישנו כמובן גם את מאגר הארגון הבינלאומי לקניין רוחני (WIPO) ומאגרים כגון Google Patent.

    המאגרים החינמיים, הם מאגרים בעלי כלים מאוד מצומצמים ביחס למאגרים המקצועיים בתשלום בהם משתמשים עורכי ועורכות פטנטים, אך עדיין יכולים לתת אינדיקציה התחלתית לגבי האמצאה.

    תהליך החיפוש מתבסס בעיקרו על מילות חיפוש וסיווגים בינלאומיים לפי קטגוריות טכנולוגיות. כל אחד ואחת יכולים להיכנס למאגרים אלו, ולחסוך צעדים מיותרים במישור הפטנטי במקרה בו תימצא אמצאה זהה שפורסמה. עם זאת חשוב לציין שאין זה תחליף לסקר פטנטים מקצועי המבוצע ע"י עורך/ת פטנטים.

    האם חיפוש הפטנטים מוצא את כל הפרסומים הקיימים?

    יש לקחת בחשבון שאף חיפוש פטנטים לא יגלה את כל מה שקיים, אך עורך/ת פטנטים מנוסה יכול/ה להעלות מאוד את האמינות של התוצאות המתקבלות מחיפוש הפטנטים, וישנה חשיבות גדולה לרמת המיומנות של מבצע החיפוש. עורכי הפטנטים יעזרו לאחר מכן בתוצאות החיפוש כדי לחדד את האמצאה וגבולותיה וכדי לתכנן את כתיבת בקשת פטנט בצורה נכונה ומקיפה.

    נתון נוסף שחשוב להכיר הוא שבקשת פטנט מתפרסמת כ-18 חודשים מיום הגשתה, ולפיכך בקשות שטרם פורסמו במאגרים בזמן החיפוש לא יעלו בתוצאות הבדיקה.

    האם כדאי לי לבצע חיפוש פטנטים עצמאי בנוסף לחיפוש הפטנטים של עורך/ת הפטנטים?

    על מנת לחסוך ללקוחות זמן יקר, אנו ממליצים לבצע בדיקה עצמאית ראשונית ולהגיע לפגישה עם עורך/ת הפטנטים רק אם הבדיקה העצמית לא פסלה את הרעיון על הסף. במקרה שבו תוצאות הבדיקה העצמאית אינן חד משמעיות או שנראה כי מדובר באמצאה חדשה, אנו ממליצים להגיע ולהתייעץ עם עורך/ת פטנטים מנוסה להערכת מצב.

    מצאתי תוצאות דומות אבל לא זהות – האם זה סוף הדרך?

    לא בהכרח. לעיתים עולות תוצאות בחיפוש אשר הן בחפיפה מסוימת עם אמצאת הלקוח/ה. במצבים מסוג זה, בלא מעט מן המקרים ניתן יהיה לצמצמם את גבולות הפטנט בכדי להימנע מחפיפה עם פרסומים קודמים, או לספק ללקוח/ה תובנות כיצד ניתן להתרחק מהם במסגרת פיתוח האמצאה. דוגמה זו ממחישה את הצורך בחיפוש וליווי מקצועי בכדי לגבש אסטרטגיה נכונה בכתיבת בקשת הפטנט, אשר לוקחת בחשבון את הרצון להימנע מהליכים משפטיים עתידיים.

    אופי שירות זה הוא חלק אינטגרלי מהשירות המקצועי שאנו מתגאים ומתגאות בו בקבוצת לוצאטו, כאשר בעזרת ניסיון מקצועי שנצבר על גבי מעל ל-150 שנה אנו עוזרים ללקוחותינו להתמודד עם מגוון הקשיים שעלולים להתעורר בדרך.

    האם חיפוש פטנטים במשרדכם הוא יקר?

    חיפוש פטנטים סטנדרטי הוא בעל עלות נמוכה משמעותית ביחס לעלויות רישום הפטנט, ומסיבה זו מומלץ לא לדלג על שלב זה ישר לשלב העלויות המשמעותיות, כאשר אולי יתברר מאוחר יותר שהן היו מיותרות.

    כמה זמן לוקח לקבל תוצאות של חיפוש פטנטים במשרדכם?

    ככל שאין סיבוכים שאינם תלויים בעורך/ת הפטנטים אלא בלקוח/ה, או נסיבות מיוחדות, חיפוש הפטנטים לוקח בממוצע כשבועיים, כאשר לאחריו מתקבל דו"ח המסכם את התוצאות שמצא/ה עורך/ת הפטנטים יחד עם המלצה בדבר המשך התהליך.

    גם לאחר קבלת תוצאות החיפוש והמלצת עורך/ת הפטנטים, אנו מקפידים על קיום שיחה עם הלקוח/ה, מאחר שחשוב לנו לדון עם הממציא/ה על ההשלכות והמשמעויות האפשריות של תוצאות החיפוש. אנו מבינים כי לעיתים מדובר באדם שאין לו ידע בעולם הפטנטים ושתחום זה חדש לו, ואנו מלווים אותו או אותה יד ביד לאורך כל התהליך תוך הקפדה על זמינות, בהירות, מתן יחס אישי ועבודה מקצועית ברמה הגבוהה ביותר.

    חשוב לציין כי במידת הצורך, אנו תמיד קשובים לנסיבות המיוחדות וללוחות הזמנים של כל לקוח/ה.

    http://כפיר%20לוצאטו
    ד"ר כפיר לוצאטו
    נשיא קבוצת לוצאטו
    שותף בכיר

    מאמרים רלוונטיים

    איך רושמים עיצוב – מדריך שלב אחר שלב לרישום מלא
    בעידן הנוכחי, בו קניות אונליין הופכות לנפוצות יותר ויותר. ישנה חשיבות יתרה להגנה על עיצובים, במיוחד כשלמוצר יש מרכיב אסתטי הפונה לצרכנים ועוזר להם להבחין בינו לבין מוצרים מתחרים
    קרא עוד...
    בחזית הכלכלה: כך נשמור על חדשנות בזמן מלחמה
    בזמן משבר קיימת נטייה טבעית להמתין עד שיתבהר המצב, אך בכל הנוגע להגנה על חדשנות וקניין רוחני, זו לא תמיד אופציה אפשרית. על היזמיות והיזמים לזכור שעם מספיק יצירתיות, תשומת לב ותכנון, אפשר לצלוח תקופות מאתגרות ואף לחוות אחריהן צמיחה.
    קרא עוד...
    איך בוחרים עורך פטנטים?
    יזמים, סטארט-אפיסטים, בעלי חברות – בחירת עורך פטנטים יכולה להיות אחת ההחלטות החשובות שתעשו במהלך חיי המיזם. בחירה נכונה לא רק תגביר את הסיכוי לקבלת פטנט, אלא גם את היכולת לגייס הון ממשקיעים, למסחר את הטכנולוגיה ולהבטיח את עמידות הפטנט במקרה של הליכים משפטיים. אז איך בוחרים נכון עורך פטנטים? מהם הפרמטרים שיש לבדוק לפני שמתקשרים עם משרד לעריכת פטנטים? ומה מצופה ממנו במהלך העבודה?
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה