צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    http://Dr.%20Esther%20(Eti)%20Luzzatto
    ד"ר אסתר לוצאטו
    מנכ"לית קבוצת לוצאטו
    שותפה מנהלת

    בזמן משבר קיימת נטייה טבעית להמתין עד שיתבהר המצב, אך בכל הנוגע להגנה על חדשנות וקניין רוחני, זו לא תמיד אופציה אפשרית. על היזמיות והיזמים לזכור שעם מספיק יצירתיות, תשומת לב ותכנון, אפשר לצלוח תקופות מאתגרות ואף לחוות אחריהן צמיחה.

    מלחמת חרבות ברזל הכניסה יזמיות ויזמים רבים למצב של אי ודאות. ההאטה במשק, הירידה בגיוסי כספים, גיוס המילואים, הוצאת עובדים לחל"ת ומצב הרוח הלאומי – כל אחד בנפרד וכולם יחד, משפיעים לרעה על חברות ועסקים, כמו גם על התפקוד השוטף.

    זה נכון גם כשמדובר בחברות היי-טק ומיזמים טכנולוגיים – ובמיוחד בחברות צעירות שטרם המלחמה עשו את צעדיהן הראשונים, ועדיין לא גייסו משאבים מספיקים שיאפשרו להן לשרוד כלכלית בזמן משבר, או שנקלעו לבעיה תקציבית.

    אך גם כשהבעיות שלנו מכריחות אותנו להסתכל בעיקר פנימה, בתוך גבולותינו, ההתמודדות של חברות טכנולוגיות היא בדרך כלל בזירה הגלובלית ואל מול חברות בין-לאומיות מתחרות. גם בימי שגרה התחרות וההתמודדות היא קשה, ולכן כל עיכוב או האטה של יצירת החדשנות והטיפול בה, למעשה פוגעים במצבן של החברות הישראליות ביחס לתחרות העולמית.

    ללא קשר לגודל החברה והשלב בו היא נמצאת, ליבת העיסוק של כל מיזם טכנולוגי טמונה בפיתוח חדשנות והגנה עליה בעזרת קניין רוחני. לכן, גם במצבים מורכבים וקשים, וכדי לשרוד משברים ואף לשגשג ביום שאחריהם, חברות חייבות לחשוב כל העת על שמירה ובניית ערך החברה, שבין השאר תיגזר מהקניין הרוחני שברשותה.

    אם כך כיצד על חברה לפעול כעת, גם בתנאים מאתגרים, כדי לשמור על הקניין הרוחני שברשותה, למזער נזקים ולהגיע במצב האופטימלי ליום שאחרי?

    להלן חמש המלצות שחשוב לקחת בחשבון וליישם:

    1. להתאים את האסטרטגיה לתקופה

    מצב המלחמה עשוי להימשך תקופה ארוכה, שבועות או אף חודשים, ועל כן נחוץ כבר עכשיו להיערך ולקבל החלטות חשובות להמשך. עורכות ועורכי הפטנטים המלווים את החברה, הם האנשים שיכולים לסייע לנתח את הסיטואציה הספציפית שלכם בראייה רחבה, ולעזור לקבל החלטות כמו: מה חשוב לנו לקדם בעת הזו ומה ניתן לדחות לזמן אחר; היכן ניתן להאט את הקצב כדי לחסוך בהוצאות; האם כדאי לבקש אורכות היכן שאפשר – וזו רשימה חלקית בהחלט.

    המטרה היא לחשוב ביחד על המצב הנוכחי ועל ההתפתחויות הצפויות, ולגבש אסטרטגיית קניין רוחני שתואמת את מציאות החברה ונותנת לה מענה מקיף. המענה צריך להיות ביחס לצורכי החברה ומצבה הספציפי, ולכלול מיפוי של הצעדים שיהיו בלתי הפיכים – זאת על מנת להימנע מהם ככל שניתן.

    חשוב לזכור שיש הבדל בין ניהול תיק קניין רוחני בזמן רגיל לבין ניהול תיק בזמן מלחמה. בתקופות שגרה, השאיפה לרוב היא להבטיח טיפול יעיל, קצר ומהיר מצד רשויות הפטנטים ולקבל תשובות מהירות מהבוחנים שבוחנים את הבקשות על מנת לקבל זכויות קניין רוחני מהר ככל שניתן, על שלל המשמעויות הכלכליות והתחרותיות שלהן.

    לעומת זאת, בזמן מלחמה השאיפה הזו עשויה להשתנות בהתאם לאילוצים שנכפו עלינו, והחברות עשויות להעדיף להרוויח זמן ולא להגיע לנקודות בלתי הפיכות, או לנקודות של עלויות כבדות בטווח הקצר. לכן, ובהתאם לצורך, ייתכן ותדרשו לשנות את האסטרטגיה, או לפחות לעדכן ולהתאים אותה, כך שהליך הבחינה יעלה פחות באופן מיידי וייקח יותר זמן, מבלי לפגוע בזכויות הקניין הרוחני.

    2. לשמור על ראיית התמונה הגלובלית

    היבט שחשוב במיוחד לקחת בחשבון בתכנון הקניין הרוחני בתקופה הקרובה, הוא ראיית התמונה הגלובלית. חברות ישראליות רבות מגינות על החדשנות שלהן ברחבי העולם, ומסיבה זו בדיוק הן גם תלויות במתרחש שם. לכן, אחד הדברים הראשונים שעל חברות לעשות יחד עם יועצי הקניין הרוחני, הוא להבין אילו מועדים בין-לאומיים עומדים לפניהן ולמפות את המדיניות במדינות השונות.

    הקניין הרוחני העולמי מטופל באופן שוטף ויום-יומי והוא אינו עוצר בגלל מלחמה (כפי שראינו גם באוקראינה), כאשר דד-ליינים הם לא תמיד הפיכים ויש כאלה שאינם ניתנים לדחייה אבל, וזה אבל גדול, המדינות השונות לא מתנהלות באופן אחיד. למשל, בארה"ב ואירופה יש לעיתים פתרונות למצבי קיצון, ואילו במדינות אחרות אין, כאשר המשמעות של אי עמידה בזמנים יכולה להיות אובדן נכסים וזכויות.

    בישראל הרשות מגלה כמובן הבנה למצב ומציעה פתרונות שונים לממציאות והממציאות, אך גם כאן חשוב לעבוד במסגרת תוכנית מסודרת ובתיאום עם עורכי ועורכות הפטנטים.

    3. הימנעו מצעדים בלתי הפיכים

    בכל הנוגע לקניין רוחני, שהוא לעיתים הוצאה משמעותית לחברה, ישנן מספר פעולות שגם אם מפחיתות הוצאות בטווח הקצר, חשוב להבין שהן בלתי הפיכות בטווח הארוך. דוגמה לכך היא צמצום בבחירת המדינות בהן נגן על הקניין רוחני, או זניחת בקשות קיימות.

    בעוד שייתכן שבדיון מעמיק נחליט שאלה צעדים נכונים לנו, חשוב לקחת בחשבון שלשני הצעדים הללו השלכות ארוכות טווח על הנכסים. ולכן מומלץ לא לקבל החלטות אלה בלי להתייעץ לעומק על המשמעויות הספציפיות עבור החברה ולקבל את ההחלטות בעיניים פקוחות.

    דבר נוסף שמומלץ להימנע ממנו, הוא פרסומים לא מבוקרים. למשל, במצב בו אנו רוצים להמשיך לקיים פעילות מסחרית, אבל במקביל הקפאנו את פעילות הקניין הרוחני. חשוב לשים לב שלא לפרסם פרסומים של האמצאה לפני שהגנו עליה, שכן גם הם יכולים לפגוע בזכויות. גם כאן, ניתן להתייעץ עם עורכי הפטנטים כיצד ומתי לפרסם, ובכך להמשיך לפעול מסחרית ולשמור על זכויות עתידיות.

    4. להיערך מראש למחסור בכוח האדם

    כאשר יש מאות אלפי אנשי ונשות מילואים בחזית, ועובדים שנאלצו לצאת לחל"ת, ברור שנוצר מחסור בכוח אדם במגזרים רבים במשק. לעיתים אנשי ונשות מפתח שחיוניים לתהליך הקניין הרוחני, אינם זמינים בעת הזו, – תרחיש שיכול לפגוע בשטף העבודה הקשורה בטיפול בקניין רוחני. גם כאן, ההמלצה היא לנסות להיערך מראש עד כמה שניתן ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי להרוויח זמן, וישנן לא מעט אפשרויות. חשוב לקחת בחשבון, שגם אם יש טעם מוצדק ביותר לעיכוב בטיפול בבקשות כמו לחימה בחזית – סיבה זו לא תמנע אובדן זכויות קניין רוחני.

    לכן, מומלץ להעריך מראש אם צפויה בעיית זמינות של אנשי או נשות מפתח בחברה, ולהקדים תרופה למכה בין אם בחתימה על כל המסמכים הנדרשים, או בין באם קבלה של הארכות מועד או שינוי אסטרטגיה.

    5. לא לוותר על יצירת חדשנות ולגלות גישה יצירתית

    קיימת נטייה טבעית בזמן משבר להמתין או לא לעשות דבר עד שיתבהר המצב. עם זאת, חשוב גם לזכור שבכל הנוגע לקניין הרוחני, הזכות נקבעת לפי התאריך שבו מגישים בקשות וכל הקודם זוכה ("זכות בכורה"). מאחר שכל העולם ממשיך כרגיל, עלינו להיות ערניים ולתפוס לפני המתחרים את זכות הבכורה.

    עוד מומלץ שלא להתפתות לפתרונות קלים ולא רציניים, כמו להגיש בקשות ללא ליווי מקצועי. בראייה עתידית, אנחנו חייבים לחשוב כל העת כיצד למרות כל המגבלות הקיימות, והן רבות, אנחנו ממשיכים קדימה. לכן, גם בימים מאתגרים אלה, מומלץ לא לוותר על יצירת נכסי קניין רוחני שהם יקבעו במידה רבה את ערך החברה ואת המומנטום שלה. בדרך יש גם לחשוב על גיוס הון עתידי, שבו לקניין הרוחני תמיד יש משקל חשוב.

    גם כאן, בעזרת ייעוץ נכון ושימוש ביצירתיות מצד עורכי ועורכות הפטנטים, אפשר להגן על הקניין הרוחני למרות המגבלות, בין אם תקציביות או של כוח אדם. אנו עומדות ועומדים מול מצב מאתגר במיוחד- הן ברמה אישית, הן ברמה העסקית והן ברמה הלאומית.

    על כולנו לזכור שהכלכלה הישראלית מתבססת ברובה על חדשנות, ועל כן השמירה על חדשנות זו היא לא פחות ממשימה לאומית. אני רוצה לחזק את היזמיות והיזמים שעוברים תקופה לא קלה, ולהזכיר לכולכם שעם מספיק יצירתיות, תשומת לב ותכנון, אפשר לעבור תקופות מאתגרות ואף לחוות אחריהן צמיחה.

    לסיום
    ארצה להזכיר את עו"ד עמית סוסנה ממשרדנו, שהיא בין החטופים בעזה. אנו לא שוכחים את עמית לרגע והיא נמצאת תמיד במחשבותינו ובתפילותינו, יחד עם כל החטופים והחטופות. לא נעצור עד שהיא וכולם יחזרו בשלום אל ביתם.

    http://Dr.%20Esther%20(Eti)%20Luzzatto
    ד"ר אסתר לוצאטו
    מנכ"לית קבוצת לוצאטו
    שותפה מנהלת

    מאמרים רלוונטיים

    איך רושמים עיצוב – מדריך שלב אחר שלב לרישום מלא
    בעידן הנוכחי, בו קניות אונליין הופכות לנפוצות יותר ויותר. ישנה חשיבות יתרה להגנה על עיצובים, במיוחד כשלמוצר יש מרכיב אסתטי הפונה לצרכנים ועוזר להם להבחין בינו לבין מוצרים מתחרים
    קרא עוד...
    חיפוש פטנטים – כל מה שחשוב לדעת כאשר מחפשים פטנט
    מדריך קצר לחיפוש פטנטים: אנו בדרך כלל ממליצים ללקוחותינו בפגישות הייעוץ שלא לדלג על שלב חיפוש הפטנטים. לעיתים עולות שאלות רבות בנוגע למהותו של חיפוש פטנטים ולנחיצותו. ריכזנו עבורכם במאמר זה את התשובות לשאלות הנפוצות בנושא
    קרא עוד...
    איך בוחרים עורך פטנטים?
    יזמים, סטארט-אפיסטים, בעלי חברות – בחירת עורך פטנטים יכולה להיות אחת ההחלטות החשובות שתעשו במהלך חיי המיזם. בחירה נכונה לא רק תגביר את הסיכוי לקבלת פטנט, אלא גם את היכולת לגייס הון ממשקיעים, למסחר את הטכנולוגיה ולהבטיח את עמידות הפטנט במקרה של הליכים משפטיים. אז איך בוחרים נכון עורך פטנטים? מהם הפרמטרים שיש לבדוק לפני שמתקשרים עם משרד לעריכת פטנטים? ומה מצופה ממנו במהלך העבודה?
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה