צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    http://Luzzatto%20Logo
    ד"ר כפיר לוצאטו וגלעד שאול הדרי

    בחודשים הקרובים, החל מה- 1.6.2023 צפוי לחול שינוי חשוב במערכות והליכי רשות הפטנטים האירופאית – הקמת בית המשפט המאוחד לפטנטים באירופה ((Unified Patent Court (UPC) ומערכת פטנט אירופאי מאוחד (Unitary Patent).

    המערכת החדשה צפויה לגרום לשינויים משמעותיים עבור כל בעלי בקשות פטנט ופטנטים אירופיים המבקשים להגן ו/או לאכוף את זכויותיהם באירופה, תהא אזרחותם אשר תהא. הפטנט המאוחד (Unitary Patent) וה-UPC יציעו למשתמשי מערכת הפטנטים אפשרות נוספת להגנה על בקשות פטנט ופטנטים אירופיים רשומים, ויישוב סכסוכים בנושאי פטנטים, ברחבי 17 המדינות האירופיות החברות בה, אשר הצטרפו כבר רשמית למערכת.

    הפטנט האירופאי הנוכחי – המצב כיום, טרם השינוי

    כיום, מבקש פטנט מגן על האמצאה שלו באירופה באמצעות הגשת בקשת פטנט אירופית לרשות הפטנטים האירופית, ה-EPO, אשר מטפלת ובוחנת את הבקשות לפטנט אירופאי באופן מרוכז ויחיד, ללא צורך בהגשות בקשות מקבילות בנפרד בכל מדינה החברה ב-EPO. לאחר סיום תהליך חיפוש הפטנטים ותהליך הרעיונות ניתן לעור לשלבים מעשיים יותר.

    נזכיר כי ברשות הפטנטים האירופית, ה-EPO חברות 38 המדינות הבאות: 27 המדינות החברות באיחוד האירופי: גרמניה, אוסטריה, בלגיה, בולגריה, קפריסין, דנמרק, סלובקיה, סלובניה, ספרד, קרואטיה, אסטוניה, פינלנד, צרפת, יוון, הולנד, הונגריה, אירלנד, איטליה, לטביה, ליטא, לוקסמבורג, מלטה, פולין, פורטוגל, רומניה, צ'כיה ושוודיה. בנוסף, המדינות הבאות גם חברות ב EPO: שוויץ, מונקו, הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה, נורבגיה, טורקיה, אלבניה, בוסניה והרצגובינה, סרביה, מונטנגרו ובריטניה.

    לאחר הליכי הבחינה ברשות האירופית, הליך מתן הפטנט האירופי מתבצע בשני שלבים:

    בשלב הראשון:

    משרד הפטנטים האירופי מנפיק הודעה בה נדרש המבקש על פי החוק שם (הבעלים של בקשת הפטנט האירופית) לאשר את הטקסט של הפטנט האירופי המיועד (או לבקש תיקונים), להגיש תרגום של התביעות לצרפתית וגרמנית, שהן שתי השפות הרשמיות הנוספות ב-EPO, בנוסף לאנגלית, ולשלם את אגרות הפרסום והחיתום. בעת שהמבקש משיב להודעה זו, הבקשה ממשיכה לחיתום (Grant of a European Patent). דבר הענקת הפטנט מתפרסם ביומן הפטנטים האירופי, באתר ה-EPO, זמן קצר לאחר מכן, לצורך התנגדויות הציבור במשך 9 חודשים מהפרסום.

    בשלב השני:

    על מנת שהפטנט האירופי יכנס לתוקף, עליו לעבור תהליך החלה, או "ולידציה" (validation) במדינות האירופיות השונות שבעל הפטנט מעוניין בהן. בשלב זה, על עורך הפטנטים האירופי לטפל בהגשת העתק מתורגם של הבקשה כולה, או רק של התביעות (CLAIMS) לשפה הרשמית בכל מדינה המחייבת זאת בחוקיה. ישנן גם מדינות אירופיות אשר אינן דורשות תרגום כלשהו לביצוע הולידציה בשטחן, לאור חוקיהן הלאומיים. התהליך הנ"ל חייב להתבצע עד תומו בכל מדינת ולידציה אירופית שהלקוח בחר, תוך שלושה חודשים מתאריך פרסום הענקת הפטנט ביומן הפטנטים האירופי, מועד שאינו ניתן להארכה.

    אגרות חידוש שנתיות כחוק:

    לפי החוק האירופי, חובה לשלם כל שנה לרשם האירופי בזמן חיי בקשת הפטנט האירופית, אגרות חידוש שנתיות, עד להענקת הפטנט האירופי.

    לאחר הענקת הפטנט האירופי והחלתו במדינות אירופיות הנבחרות על ידי הלקוח, חובה לשלם אגרות חידוש שנתיות בכל מדינה אירופית נבחרת.

    יצוין כי הפטנט האירופי הנוכחי ימשיך להתקיים כרגיל, כאלטרנטיבה לפטנט האירופי המאוחד.

    התנגדויות ובקשות ביטול פטנט:

    צד ג' רשאי להגיש לרשם האירופי התנגדות לפטנט האירופי הכללי, וזאת עד 9 חודשים מיום פרסום הענקת הפטנט האירופי.

    לאחר מכן, ניתן להגיש בקשת ביטול פטנט פרטנית רק לבתי המשפט הלאומיים בכל מדינה אירופית רלבנטית, בה הוחל הפטנט האירופי.

    המצב החדש לאחר השינוי:

    כל ההליכים של רישום פטנט עד לקיבול בקשת הפטנט (הצעד האחרון לפני הענקת תעודת הפטנט האירופית) נשארים זהים, ללא שינוי.

    ראשית, יודגש כי במערכת החדשה חברות, בינתיים, רק 17 ממדינות האיחוד האירופי, והן:

    אוסטריה, בלגיה, בולגריה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גרמניה, איטליה, לטביה, ליטא, לוקסמבורג, מלטה, הולנד, פורטוגל, סלובניה, שבדיה.

    כברירת מחדל, כל בקשות הפטנט והפטנטים האירופיים ה"קלאסיים" (לפי המערכת הישנה), ישויכו אוטומטית למערכת החדשה, וזאת בתנאי שבעליהם (באמצעותנו, הגורם המייצג) לא בחרו אקטיבית לבקש יציאה מהמערכת החדשה (UPC) דהיינו, בחרו להישאר במערכת הקלאסית.

    לשם כך, ב-1.3.2023 תחל תקופת "זריחה" (("SUNRISE PERIOD", בת 3 חודשים, עד ליום 1.6.2023, בה תינתן אפשרות לבקש לצאת מהמערכת החדשה לכל בקשות הפטנט האירופיות שכבר פורסמו רשמית באתר הרשות האירופית, ולכל הפטנטים האירופיים הרשומים.

    לאחר מכן, תתחיל תקופת מעבר בת כ-7 שנים, בה עדיין יהיה אפשר לצאת מהמערכת החדשה כל עוד לא הוגשה תובענה כנגד הפטנט ל-UPC.

    יצוין, כי בכל מקרה, בעלי פטנט אירופי "קלאסי", שכבר הוחל במדינות אירופיות ספציפיות שהבעלים בחר, יידרשו להמשיך לשלם אגרות חידוש שנתיות לכל מדינה בנפרד, כרגיל וכפי שהיה עד עתה.

    חסרונות ה UPC ויתרונות היציאה מהמערכת המאוחדת החדשה:

    1. נכון לזמן כתיבת מאמר זה, מדינות גדולות וחשובות אינן חברות ב UPC, ובהן: בריטניה, ספרד, פולין, קרואטיה, שוויץ, נורבגיה, ועוד מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי או במערכת החדשה, מה שבכל מקרה יחייב את בעל הפטנט האירופי להחיל בהן את הפטנט לפי המערכת הקלאסית, אם הוא מעוניין שהפטנט האירופי שלו יחול בהן.

     2. ישנן עלויות חידושים גבוהות לכל הגוש החדש במרוכז, לכל אורך הפטנט (20 שנה מיום הגשת בקשת פטנט בינ"ל (PCT), או מבקשת הבכורה אם לא הוגשה בקשת PCT, ולא ניתן להסיר מדינות בהמשך, או "לפצל" תשלום חידושים רק לחלק מהמדינות, כפי שניתן לעשות כיום.

     3. במשך כל תקופת 20 השנה בה הפטנט האירופי החדש יהיה בתוקף, צד שלישי עלול לגרור את בעל הפטנט לדיון משפטי מאוחד במערכת המאוחדת החדשה, אשר המדיניות המשפטית והחוקים והתקנות בה טרם ידועים בשלב זה, וישנו חשש מפני החלטות פזיזות, לכאורה, של המערכת הזאת מבחינת הסכנה לביטול פטנט אירופי קיים בכל 17 המדינות החברות במערכת המאוחדת, בהחלטה אחת.

    המלצתנו לבעלי פטנטים אירופיים בעת הזאת היא לבקש לצאת ממערכת ה-UPC לפחות עד שיתברר טיבה.

    גם לאחר היציאה ממערכת ה-UPC, ניתן לשוב ולבקש להיכנס אליה שנית, אך לאחר הכניסה המחודשת לא תותר יציאה שנית מהמערכת החדשה.

    השלכות וצעדים מעשיים נדרשים מכל בעל בקשת פטנט או פטנט אירופי

    כל בעלי בקשת פטנט או פטנט אירופי נדרשים כעת לשקול את הנ"ל, ולהודיע לעורך הפטנטים שלהם בקרוב ובכתב, האם ברצונם לצאת מהמערכת החדשה של UPC ולהישאר במערכת הקלאסית (תמורת עלות נמוכה יחסית של כמה מאות דולרים בודדים הכרוכים בתהליך היציאה).

    הצוות המלווה אתכם אישית, וכל צוות קבוצת לוצאטו זמין לכם ולכן לכל התייעצות או מחשבות בעניין, ונשמח לסייע בכל שאלה או התייעצות במייל mail@luzzatto.co.il, או מול ישירות מול חברי הצוות המטפלים בתיקיכם.

    http://Luzzatto%20Logo
    ד"ר כפיר לוצאטו וגלעד שאול הדרי

    מאמרים רלוונטיים

    איך רושמים עיצוב – מדריך שלב אחר שלב לרישום מלא
    בעידן הנוכחי, בו קניות אונליין הופכות לנפוצות יותר ויותר. ישנה חשיבות יתרה להגנה על עיצובים, במיוחד כשלמוצר יש מרכיב אסתטי הפונה לצרכנים ועוזר להם להבחין בינו לבין מוצרים מתחרים
    קרא עוד...
    חיפוש פטנטים – כל מה שחשוב לדעת כאשר מחפשים פטנט
    מדריך קצר לחיפוש פטנטים: אנו בדרך כלל ממליצים ללקוחותינו בפגישות הייעוץ שלא לדלג על שלב חיפוש הפטנטים. לעיתים עולות שאלות רבות בנוגע למהותו של חיפוש פטנטים ולנחיצותו. ריכזנו עבורכם במאמר זה את התשובות לשאלות הנפוצות בנושא
    קרא עוד...
    בחזית הכלכלה: כך נשמור על חדשנות בזמן מלחמה
    בזמן משבר קיימת נטייה טבעית להמתין עד שיתבהר המצב, אך בכל הנוגע להגנה על חדשנות וקניין רוחני, זו לא תמיד אופציה אפשרית. על היזמיות והיזמים לזכור שעם מספיק יצירתיות, תשומת לב ותכנון, אפשר לצלוח תקופות מאתגרות ואף לחוות אחריהן צמיחה.
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה