צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    http://Dr.%20Esther%20(Eti)%20Luzzatto
    ד"ר אסתר לוצאטו
    מנכ"לית קבוצת לוצאטו
    שותפה מנהלת

    הנה ידיעה משולי הכרוניקה העיתונאית, שלא תפסה תשומת לב רבה. חברת קראוס תעשיות מתכת, שממוקמת בדרום תל-אביב, נמכרה לחברה אמריקאית ציבורית גדולה תמורת 500 מיליון שקל (דה מרקר, 01.11.18). מוצר הדגל של החברה הוא המחבר HYMAX. הייחוד של המוצר הוא שהוא מאפשר לחבר בין שני צינורות, גם בקטרים שונים, כך שאינו פוגם בצינור ומאפשר לו לעמוד בלחצים גבוהים. הפטנט הזה הוא שאיפשר לחברה להשיג מחיר גבוה בעסקה. 

    עסקה זו משקפת תובנה חשובה ואפילו שתיים – בסופו של דבר, יש קורלציה מובהקת בין תיק הפטנטים, חוזקם וזיקתם למוצרים שמייצרת החברה, לערך החברה בעת מכירתה ; ולא פחות חשוב מכך – פטנטים אינם רק נחלת תאגידי ענק או חברות היי-טק גדולות. גם חברות תעשייה קטנות ובינוניות יכולות ליהנות ממינוף באמצעות פטנט רשום. 

    במידה רבה חשיבותו של פטנט בקרב חברות בינוניות וקטנות גדולה אף יותר, משום שהן חסרות מכשירים חליפיים המצויים בידי חברות גדולות, ובאמצעות פטנטים הן יכולות לאזן את כוחן אל מול הענקים. חברה גדולה יכולה לבצע עסקות חליפין מסובכות, לאיים בסנקציות במישורים בהן היא חזקה יותר ממתחרה ובעצם גודלה להרתיע את המתחרה מלמשוך אותה לריב משפטי. לחברה קטנה יותר לא עומדים הכלים הללו והיא חשופה יותר להתקפות שידרשו משאבים שמעבר לכוחה. במילים אחרות, המונופולין שמעניק לה הפטנט מאפשר לה להתמודד בשוק גם מול חברות גדולות.

    בכל מפעל, לרבות במפעלים קטנים, מצטברים במהלך הזמן ידע רב ונכסים לא מוחשיים, מה שמכונה "קניין רוחני", פרי של ניסיון ועבודה רבת שנים. הצרה היא שלא תמיד ההנהלה חשה צורך לשמר נכסים אלה ולהגן עליהם (באמצעות פטנט, מדגם [עיצוב] או סימן מסחרי) ולעיתים אף אינה ערה לאפשרויות המינוף העצומות, מבחינה כלכלית ומסחרית, של נכסים אלה. השאלה הבסיסית שצריכה להנחות את מנהלי המפעלים היא, על כן, כיצד לשמר את הנכסים הלא-מוחשיים, תוך כדי קידומם ומינופם, בדרך ליצירת יתרון יחסי ארוך טווח בשווקים.

    בהקשר זה חשוב לזכור –  היעדר פטנט לתעשיין מהוות לעיתים הזמנה למתחרים לפתח מוצרים משופרים וזולים יותר המסוגלים להתחרות במוצריו. בעידן הטכנולוגי הנוכחי האפשרויות לחיקוי מוצרים קיימים היא גדולה ומהירה וגם, מה לעשות, לא כל כך יקרה. אם הפיתוחים הטכנולוגיים יהפכו לנחלת הכלל וייאבדו מייחודם גם החברה תאבד מערכה.

    עסקת קראוס גם מעלה את השאלה הנצחית – כיצד מעריכים שווי של פטנט? זו שאלת מיליון הדולר והתשובה עליה מורכבת. לחברות הענק, השולטות על פלחי שוק אדירים, כל פטנט המתווסף לפורטפוליו הקיים הוא בעל שווי עצום. בעולמות האלקטרוניקה, הסלולר והפרמצבטיקה ערכם של פטנטים לא יסולא בפז ומכאן גם המאבקים אדירי הכוח בין התאגידים על תוקפם של פטנטים. ראינו את ההשפעה הישירה של הפטנטים על תרופת הקופקסון על ביצועיה הבורסאיים של חברת טבע. 

    כמות המשתנים הרלוונטיים, שיכולים להשפיע על שווי הפטנט הם רבים וביניהם: גודל השוק, שוקי יעד, נתח שוק, תקנים, סטנדרטים בינ"ל, רווחים צפויים, תכנית עסקית, כדאיות כלכלית ועוד. 

    לבסוף חשוב לזכור שפטנט איננו רק כלי הגנתי, הוא גם כלי שיווקי. פורטפוליו רחב של פטנטים מגדיל את ערך החברה ומוסיף מוניטין לתדמיתה. במפגש עם משקיעים פוטנציאלים, הדרך לגיוס הון לרוב מהירה יותר לחברה בעלת טכנולוגיה מוגנת פטנט. משקיעים נוטים לאמץ את אותם הנכסים אשר הינם נכסים בעלי סיכון נמוך, כמו טכנולוגיות מוגנות פטנט מצד אחד ובעלי ערך משמעותי מצד שני.

    http://Dr.%20Esther%20(Eti)%20Luzzatto
    ד"ר אסתר לוצאטו
    מנכ"לית קבוצת לוצאטו
    שותפה מנהלת

    מאמרים רלוונטיים

    איך רושמים עיצוב – מדריך שלב אחר שלב לרישום מלא
    בעידן הנוכחי, בו קניות אונליין הופכות לנפוצות יותר ויותר. ישנה חשיבות יתרה להגנה על עיצובים, במיוחד כשלמוצר יש מרכיב אסתטי הפונה לצרכנים ועוזר להם להבחין בינו לבין מוצרים מתחרים
    קרא עוד...
    חיפוש פטנטים – כל מה שחשוב לדעת כאשר מחפשים פטנט
    מדריך קצר לחיפוש פטנטים: אנו בדרך כלל ממליצים ללקוחותינו בפגישות הייעוץ שלא לדלג על שלב חיפוש הפטנטים. לעיתים עולות שאלות רבות בנוגע למהותו של חיפוש פטנטים ולנחיצותו. ריכזנו עבורכם במאמר זה את התשובות לשאלות הנפוצות בנושא
    קרא עוד...
    בחזית הכלכלה: כך נשמור על חדשנות בזמן מלחמה
    בזמן משבר קיימת נטייה טבעית להמתין עד שיתבהר המצב, אך בכל הנוגע להגנה על חדשנות וקניין רוחני, זו לא תמיד אופציה אפשרית. על היזמיות והיזמים לזכור שעם מספיק יצירתיות, תשומת לב ותכנון, אפשר לצלוח תקופות מאתגרות ואף לחוות אחריהן צמיחה.
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה