צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    http://Lilach%20Luzzatto%20Shukrun
    לילך לוצאטו שוקרון
    ראש מחלקות הנדסה ומכשור רפואי
    שותפה בכירה

    חשבתם על המצאה או על רעיון מעניין ואתם מתלבטים בשאלה האם אפשר להתקדם לרישום פטנט? רגע לפני שאתם רצים להתייעץ עם מומחים או לספר לחברים, אתם בוודאי תוהים – מה המידע הבסיסי ביותר שעליכם להכיר בתחילת הדרך?

    לאור ניסיוננו רב השנים בתחום הפטנטים, בין השאר עם השלב הראשוני המתואר, ריכזנו במאמר זה את השאלות הנפוצות ביותר של לקוחותינו:

    מהי אמצאה כשירת פטנט?

    חוק הפטנטים מגדיר אמצאה כשירת פטנט, כאמצאה בכל תחום טכנולוגי, שהיא חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית. הקריטריונים הם בינלאומיים, כשבכל מדינה קיים חוק ספציפי בנוסחים משתנים.

    בהתייחס לתנאי החידוש – אמצאה חדשה היא אמצאה שלא התפרסמה בפומבי (בישראל או מחוץ לישראל) לפני תאריך הגשת הבקשה. פרסום בפומבי לפי החוק יכול להיות תיאור (בכל דרך), ניצול או הצגה של האמצאה – באופן שיאפשר לבעל מקצוע לבצע את אותה לפי אותו פרסום.

    בהתייחס לתנאי של התקדמות המצאתית – הדרישה היא להתקדמות שאינה נראית כמובנת מאליה לבעל מקצוע ממוצע על סמך הידע הקיים לפני תאריך הבקשה.

    מהם פטנטים בעצם? והיכן עליי להגיש בקשות לרישום פטנט על מנת להגן על עצמי?

    פטנטים הם מסמכים משפטיים שניתנים על ידי המדינה. מסמך מסוג זה הוא מסמך מאוד מדויק אשר מגדיר באופן מפורט את האמצאה. הפטנט הוא מסמך בעל תוקף טריטוריאלי, ובהתאם לכך יש צורך להגיש בקשה לרישום פטנט בכל מדינה בנפרד בה מעוניינים לפעול, למשל לשם ייצור, שיווק או מכירה.

    הפטנט מעניק לבעל הפטנט מונופולין במדינות בהן התקבל. בעת הגשת הבקשה עומדת למגיש זכות בכורה לפי תאריך הגשת הבקשה. לאור העובדה שישראל חברה באמנות בינלאומיות (ובפרט אמנת פריז ואמנת ה-PCT), תאריך הבכורה נשמר למגיש בכל המדינות החברות באמנות – כאילו הגיש את בקשת הפטנט בכולן לתקופה הקבועה באותן אמנות.

    מה ההבדל בין "המצאה" ל"אמצאה"

    אנו מוצפים בפניות בנושא זה ורבים תוהים אם המונח "אמצאה" אינו אלא טעות וצריך לכתוב למעשה "המצאה" – התשובה היא: תלוי למה מתכוונים.

    לפי לשון חוק הפטנטים, המילה "המצאה" מתייחסת לתהליך המחשבתי שמוביל לתוצאה שהיא "אמצאה", ואילו "אמצאה" הוא התוצר המוגמר והמוגדר, כגון מוצר או תהליך, שאם יעמוד בקריטריונים יהיה ניתן להתקדם לרישום פטנט – כך שכל אמצאה מתחילה בהמצאה.

    האקדמיה ללשון עברית מסבירה כי ההבחנה בין המילים "המצאה" ו-"אמצאה" מבוססת על השוני בין שני המשקלים הדומים: "הפעלה" (המצאה) ו"אפעלה" (אמצאה).

    לסיכום – שתי הצורות קבילות וניתן לכתוב גם "המצאה". עם זאת, יש הבדל מסוים ביניהן, אך האקדמיה ללשון העברית מעדיפה כי נשתמש במונח "המצאה", בעוד לשון חוק הפטנטים מתייחסת למונח האמור כ"אמצאה".

    על אילו סוגי אמצאות (או המצאות) לא יוענקו פטנטים

    חשוב מאוד לדעת כבר בתחילת הדרך, עוד בשלב ההמצאה, האם הרעיון או ההמצאה עליהם חשבתם יוכלו בסוף הדרך להבשיל לכדי רישום פטנט.

    על אף שאנו שומעים על הרבה המצאות בתחומים הללו, חוק הפטנטים בישראל קובע כי לא יוענקו פטנטים על תהליך לטיפול רפואי בגוף האדם, וכן על זנים חדשים של צמחים או בעלי חיים – חוץ מאורגניזמים מיקרו ביולוגיים שמקורם אינו בטבע. בנוסף, לא ניתן לרשום פטנטים על תגלית, תיאוריה מדעית, נוסחה מתמטית, חוקי משחק ושיטות עסקיות ללא תוכן טכני.

    מה עליי לעשות לאחר שהבנתי כי להמצאה שלי סיכוי להירשם כפטנט?

    אנו ממליצים להתייעץ עם עורך פטנטים מוקדם ככל הניתן. עורך פטנטים מקצועי ידע למקד את הלקוח בסיכויי הרישום, פעולות נוספות שיש לעשות בדרך (למשל חיפוש פטנטים) ולספק ללקוח ייעוץ שימנע ממנו לעשות טעויות קריטיות בתחילת הדרך – עוד בשלב ההמצאה.

    חיפוש פטנטים – שלב מומלץ בדרך

    אחד השלבים הראשונים בדרך לרישום פטנט הוא בדרך כלל חיפוש פטנטים – במסגרתו עורך הפטנטים בודק אם ההמצאה שבידכם אכן חדשה ולא התפרסמה בעבר ברחבי העולם.

    על אף העובדה ששלב זה כרוך בעלות כספית קטנה, המלצתנו היא לא להתפתות לבצע את חיפוש הפטנטים לגמרי בעצמכם או ע"י מי שאינו עורך פטנטים, משום שעורכי פטנטים נעזרים במאגרי חיפוש פטנטים בינלאומיים רציניים, וכן יש ביכולתם להפיק תובנות מקצועיות חשובות ביותר מתוצאות החיפוש. בנוסף, כמובן שישנו יתרון בכך שמבצע חיפוש הפטנטים הוא אותו איש מקצוע הכותב את בקשת הפטנט ומלווה את התהליך מראשיתו. חיפוש פטנטים מקצועי יכול לחסוך עלויות רבות בהמשך הדרך, וכן לעזור בגיבוש אסטרטגיה וחיסכון בעוגמת נפש, במקרה שמישהו כבר חשב על הרעיון לפניך.

    http://Lilach%20Luzzatto%20Shukrun
    לילך לוצאטו שוקרון
    ראש מחלקות הנדסה ומכשור רפואי
    שותפה בכירה

    מאמרים רלוונטיים

    איך רושמים עיצוב – מדריך שלב אחר שלב לרישום מלא
    בעידן הנוכחי, בו קניות אונליין הופכות לנפוצות יותר ויותר. ישנה חשיבות יתרה להגנה על עיצובים, במיוחד כשלמוצר יש מרכיב אסתטי הפונה לצרכנים ועוזר להם להבחין בינו לבין מוצרים מתחרים
    קרא עוד...
    חיפוש פטנטים – כל מה שחשוב לדעת כאשר מחפשים פטנט
    מדריך קצר לחיפוש פטנטים: אנו בדרך כלל ממליצים ללקוחותינו בפגישות הייעוץ שלא לדלג על שלב חיפוש הפטנטים. לעיתים עולות שאלות רבות בנוגע למהותו של חיפוש פטנטים ולנחיצותו. ריכזנו עבורכם במאמר זה את התשובות לשאלות הנפוצות בנושא
    קרא עוד...
    בחזית הכלכלה: כך נשמור על חדשנות בזמן מלחמה
    בזמן משבר קיימת נטייה טבעית להמתין עד שיתבהר המצב, אך בכל הנוגע להגנה על חדשנות וקניין רוחני, זו לא תמיד אופציה אפשרית. על היזמיות והיזמים לזכור שעם מספיק יצירתיות, תשומת לב ותכנון, אפשר לצלוח תקופות מאתגרות ואף לחוות אחריהן צמיחה.
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה