• 073-226-2626
  • This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

אנשי מפתח

עו"ד אורן מנדלר

orenm@luzzatto.co.il

השכלה: תואר בוגר במשפטים, .LL.B ,ותואר בוגר בכלכלה ומשפטים, .B.A ,אוניברסיטת חיפה (1999).

חברות: לשכת עורכי הדין בישראל, A.I.P.P.I., I.N.T.A.

תחומי עיסוק: דיני קניין רוחני: פטנטים, סימני מסחר, מדגמים, זכויות יוצרים, זכויות מטפחים ודיני מכס ליטיגציית IP ליטיגציה מסחרית.

עו"ד אורן ויינר
עו"ד ניב מורן

יכול לעניין אותך

קריאה נוספת

Dr. Kfir Luzzatto's Book, Fun With Patents

סימני מסחר

צוות סימני המסחר הדינאמי של "לוצאטו את לוצאטו" מספק ייעוץ בכל הנוגע להשגה ושמירה על זכויות בישראל ובחו"ל. בסביבה ההולכת והופכת יותר ויותר תחרותית, ועם החדרת מוצרים חדשים וחברות חדשות לשוק הישראלי, הפירמה מוצאת עצמה מעורבת באופן פעיל בהליכים משפטיים אשר עלולים להשפיע, ואכן משפיעים, על עתידם המסחרי של מוצרים בעלי ערך.

מהו בעצם סימן מסחר?

סימן מסחר מגן, בין היתר, על אותיות, שמות, דמויות, צבעים, צלילים ושילובים שלהם בנוגע לשירותים או סחורות של בעליו. בניגוד למה שנהוג לחשוב, סימן מסחר איננו רק שם או לוגו. סימן מסחר הינו כל אלמנט ייחודי במוצר המאפשר לצרכנים לזהותו עם מקור ספציפי. כך, למשל, סימן מסחר יכול להיות מורכב ממילים (למשל, נוקיה, רד בול, גוגל וכו'), מצורת כיתוב ייחודית (למשל, האות M של מקדונלד'ס), מלוגו ייחודי (למשל לוגו ה"סווש" המפורסם של נייק או לוגו שלושת הפסים של אדידס), או אפילו מדמות מסוימת המזוהה עם המוצר (למשל, דמות הפרה המזוהה עם שוקולד "עלית"). אולם, לעתים סימן המסחר הינו אלמנט "מורכב" יותר של המוצר: עיצוב תוויות ייחודי (למשל, התווית המפורסמת של "קוקה קולה"), צבע ייחודי המזוהה עם המוצר (למשל, הצבע הכתום המזוהה עם חברת הסלולר אורנג'), ואפילו עיצוב תלת ממדי של מיכל (למשל, העיצוב הייחודי של בקבוקי "קוקה קולה" מזכוכית) או של המוצר עצמו (למשל, הצורה המשולשת של שוקולד "טובלרון"). יתר על כן, אפילו צליל יכול לשמש כסימן מסחר, ובמרשם סימני המסחר בישראל כבר רשום סימן מסחר עבור הצליל המושמע כאשר נדלק מחשב בו מותקן מעבד של חברת "אינטל". כאמור, כל אלמנט ייחודי במוצר המאפשר לצרכנים לזהות באמצעותו באיזה מוצר מדובר כשיר לשמש כסימן מסחר.

יתרונות של רישום סימני מסחר

  • כלי הגנתי: סימן רשום מעניק לבעליו הגנה וחסימה בפני מתחרים העלולים לעשות שימוש במוניטין אותו צבר בעל הסימן. היתרון המרכזי ברישום סימן מסחר על פני ההגנה באמצעות חיקוקים אחרים הוא שאין צורך בהוכחת מוניטין.
  • כלי שיווקי: סימן רשום משייך בין המוצר לבעליו וככל שהזיהוי עם הסימן עמוק יותר כך ישנה גם הזדהות לגבי מוצרים אחרים של אותו יצרן או נותן שירותים. סימן מסחר מהווה מעין אינדיקטור לגבי טיב המוצרים או השירות ומסיבה זו, סימנים מוכרים הינם נכסים בעלי משמעות רבה.
  • אי-הגבלת זמן: תוקפו של סימן מסחר הוא עשר שנים מיום הגשת הבקשה לרישום ולאחר מכן ניתן להאריך את תוקף הרישום לתקופות נוספות בכפוף לתשלום אגרות. באופן כללי, משך ההגנה בחוק לסימן מסחר רשום הינו בלתי מוגבל. באופן יחסי

כיצד סימני מסחר מגנים על המוניטין?

כל אחד מאתנו נתקל מידי יום במגוון רחב של מותגים. עולם הפרסום רווי בהם וכצרכנים אי אפשר שלא להיתקל בהם - קוקה קולה, נייקי, מיקרוסופט, אורנג' ואחרים הם כולם חלק ממסכת ארוכה של מותגים בין-לאומיים, שמציפים את התודעה ומפתים את הצרכנים. מאחורי שמות המותג הללו עומדים חברות ותאגידים אשר השקיעו במהלך השנים הון עתק בטיפוחם על- ידי פרסום מאסיבי בכל אפיק אפשרי. במידה רבה למותגים הללו יש כבר חיים משלהם וערכם הכלכלי הוא אדיר.

מי שרוצה לקבל מושג על ערכם הכלכלי של המותגים מספיק שיתבונן בתעשיית הזיופים של מותגי היוקרה. לתיירים הרבים הפוקדים את מדינות דרום-מזרח אסיה מוצעים שלל מותגים מזויפים ברמות שונות של איכות ובמחירים מפתים. יצרני המותגים, בגיבוי מדינותיהם, יוצאים למאבק חריף בזייפנים. אך המאבק איננו מתמקד רק במניעת זיופים אלא גם במתחרים. בעידן של תחרות שיווקית כה קשה, הגבול הדק בין העתקה להשראה, הוא מקור לחיכוכים רבים. גם התחרות על שמות החברות נגררת לא פעם אל בין כותלי בית המשפט.

פקודת סימני המסחר בישראל

פקודת סימני המסחר (נוסח חדש) 5732, תשל"ב – 1972 ("פקודת סימני המסחר") מאפשרת למבקשים לרשום סמלים, אותיות, ספרות, מילים, מאפיינים, מתקנים (בעלי שניים או שלושה ממדים) ואפילו צלילים כסימני מסחר. על המבקשים להדגים את המובחנות (המאפיינים הייחודיים) של הסימן הנדון ולוודא כי הוא אינו דומה באופן מבלבל לסימנים קיימים, בין אם הם רשומים ובין אם לאו.

סימני המסחר בישראל נרשמים בידי רשם סימני המסחר (רשות הפטנטים) שמקום מושבו בירושלים. פקודת סימני המסחר תקפה בכל שטחי ישראל, כולל במזרח ירושלים וברמת הגולן. המבקשים הגנה על סימן מסחר ברצועת עזה ובגדה המערבית צריכים לפנות לרשויות המתאימות בשטחים אלו.

אין חובה לרשום סימני מסחר בישראל, אולם רישום סימן מסחר עשוי לחסוך לכם תשלום הוצאות משפטיות ותסבוכות מיותרות בהמשך.

סימני מסחר ופרוטוקול מדריד

ביולי 2010 הצטרפה ישראל להסדר הבין-לאומי של רישום סימני מסחר במסגרת "פרוטוקול מדריד" והחל מ-1 בספטמבר אותה שנה, מועד כניסתו לתוקף של ההסדר בישראל, יכלו מבקשים ישראלים להגיש בקשות לרישום סימני מסחר בין-לאומיים, וכן לתבוע הגנה של סימן מסחר רשום במדינות אחרות, על-סמך סימן מסחר ישראלי.

יצויין, כי בטרם כוננה המערכת החדשה על-פי פרוטוקול מדריד, נאלץ כל גורם שהיה מעוניין ברישום סימני המסחר שלו במדינות זרות לנהל הליך רישום עצמאי, נפרד, בכל מדינה ומדינה. הדבר אילץ את בעל הסימן לשכור את שירותיהם של עו"ד או עו"פ מקומיים בכל מדינה ולשאת בעלויות הגשה משמעותיות אשר הקשו על בניית פורטפוליו אפקטיבי ומיטבי של סימני מסחר בכל מדינות היעד של אותו גורם. למעשה, מנגנון מדריד מפשט ומקצר במידה משמעותית את הליך רישומם של סימני מסחר במגוון של מדינות. במילים אחרות: ההסדר הפך את רישום סימני מסחר וההגנה על המותגים לקל יותר וזול יותר.

סימני מסחר

צוות סימני המסחר הדינאמי של "לוצאטו את לוצאטו" מספק ייעוץ בכל הנוגע להשגה ושמירה על זכויות בישראל ובחו"ל. בסביבה ההולכת והופכת יותר ויותר תחרותית, ועם החדרת מוצרים חדשים וחברות חדשות לשוק הישראלי, הפירמה מוצאת עצמה מעורבת באופן פעיל בהליכים משפטיים אשר עלולים להשפיע, ואכן משפיעים, על עתידם המסחרי של מוצרים בעלי ערך.

מהו בעצם סימן מסחר?

סימן מסחר מגן, בין היתר, על אותיות, שמות, דמויות, צבעים, צלילים ושילובים שלהם בנוגע לשירותים או סחורות של בעליו. בניגוד למה שנהוג לחשוב, סימן מסחר איננו רק שם או לוגו. סימן מסחר הינו כל אלמנט ייחודי במוצר המאפשר לצרכנים לזהותו עם מקור ספציפי. כך, למשל, סימן מסחר יכול להיות מורכב ממילים (למשל, נוקיה, רד בול, גוגל וכו'), מצורת כיתוב ייחודית (למשל, האות M של מקדונלד'ס), מלוגו ייחודי (למשל לוגו ה"סווש" המפורסם של נייק או לוגו שלושת הפסים של אדידס), או אפילו מדמות מסוימת המזוהה עם המוצר (למשל, דמות הפרה המזוהה עם שוקולד "עלית"). אולם, לעתים סימן המסחר הינו אלמנט "מורכב" יותר של המוצר: עיצוב תוויות ייחודי (למשל, התווית המפורסמת של "קוקה קולה"), צבע ייחודי המזוהה עם המוצר (למשל, הצבע הכתום המזוהה עם חברת הסלולר אורנג'), ואפילו עיצוב תלת ממדי של מיכל (למשל, העיצוב הייחודי של בקבוקי "קוקה קולה" מזכוכית) או של המוצר עצמו (למשל, הצורה המשולשת של שוקולד "טובלרון"). יתר על כן, אפילו צליל יכול לשמש כסימן מסחר, ובמרשם סימני המסחר בישראל כבר רשום סימן מסחר עבור הצליל המושמע כאשר נדלק מחשב בו מותקן מעבד של חברת "אינטל". כאמור, כל אלמנט ייחודי במוצר המאפשר לצרכנים לזהות באמצעותו באיזה מוצר מדובר כשיר לשמש כסימן מסחר.

יתרונות של רישום סימני מסחר

  • כלי הגנתי: סימן רשום מעניק לבעליו הגנה וחסימה בפני מתחרים העלולים לעשות שימוש במוניטין אותו צבר בעל הסימן. היתרון המרכזי ברישום סימן מסחר על פני ההגנה באמצעות חיקוקים אחרים הוא שאין צורך בהוכחת מוניטין.
  • כלי שיווקי: סימן רשום משייך בין המוצר לבעליו וככל שהזיהוי עם הסימן עמוק יותר כך ישנה גם הזדהות לגבי מוצרים אחרים של אותו יצרן או נותן שירותים. סימן מסחר מהווה מעין אינדיקטור לגבי טיב המוצרים או השירות ומסיבה זו, סימנים מוכרים הינם נכסים בעלי משמעות רבה.
  • אי-הגבלת זמן: תוקפו של סימן מסחר הוא עשר שנים מיום הגשת הבקשה לרישום ולאחר מכן ניתן להאריך את תוקף הרישום לתקופות נוספות בכפוף לתשלום אגרות. באופן כללי, משך ההגנה בחוק לסימן מסחר רשום הינו בלתי מוגבל. באופן יחסי

כיצד סימני מסחר מגנים על המוניטין?

כל אחד מאתנו נתקל מידי יום במגוון רחב של מותגים. עולם הפרסום רווי בהם וכצרכנים אי אפשר שלא להיתקל בהם - קוקה קולה, נייקי, מיקרוסופט, אורנג' ואחרים הם כולם חלק ממסכת ארוכה של מותגים בין-לאומיים, שמציפים את התודעה ומפתים את הצרכנים. מאחורי שמות המותג הללו עומדים חברות ותאגידים אשר השקיעו במהלך השנים הון עתק בטיפוחם על- ידי פרסום מאסיבי בכל אפיק אפשרי. במידה רבה למותגים הללו יש כבר חיים משלהם וערכם הכלכלי הוא אדיר.

מי שרוצה לקבל מושג על ערכם הכלכלי של המותגים מספיק שיתבונן בתעשיית הזיופים של מותגי היוקרה. לתיירים הרבים הפוקדים את מדינות דרום-מזרח אסיה מוצעים שלל מותגים מזויפים ברמות שונות של איכות ובמחירים מפתים. יצרני המותגים, בגיבוי מדינותיהם, יוצאים למאבק חריף בזייפנים. אך המאבק איננו מתמקד רק במניעת זיופים אלא גם במתחרים. בעידן של תחרות שיווקית כה קשה, הגבול הדק בין העתקה להשראה, הוא מקור לחיכוכים רבים. גם התחרות על שמות החברות נגררת לא פעם אל בין כותלי בית המשפט.

פקודת סימני המסחר בישראל

פקודת סימני המסחר (נוסח חדש) 5732, תשל"ב – 1972 ("פקודת סימני המסחר") מאפשרת למבקשים לרשום סמלים, אותיות, ספרות, מילים, מאפיינים, מתקנים (בעלי שניים או שלושה ממדים) ואפילו צלילים כסימני מסחר. על המבקשים להדגים את המובחנות (המאפיינים הייחודיים) של הסימן הנדון ולוודא כי הוא אינו דומה באופן מבלבל לסימנים קיימים, בין אם הם רשומים ובין אם לאו.

סימני המסחר בישראל נרשמים בידי רשם סימני המסחר (רשות הפטנטים) שמקום מושבו בירושלים. פקודת סימני המסחר תקפה בכל שטחי ישראל, כולל במזרח ירושלים וברמת הגולן. המבקשים הגנה על סימן מסחר ברצועת עזה ובגדה המערבית צריכים לפנות לרשויות המתאימות בשטחים אלו.

אין חובה לרשום סימני מסחר בישראל, אולם רישום סימן מסחר עשוי לחסוך לכם תשלום הוצאות משפטיות ותסבוכות מיותרות בהמשך.

סימני מסחר ופרוטוקול מדריד

ביולי 2010 הצטרפה ישראל להסדר הבין-לאומי של רישום סימני מסחר במסגרת "פרוטוקול מדריד" והחל מ-1 בספטמבר אותה שנה, מועד כניסתו לתוקף של ההסדר בישראל, יכלו מבקשים ישראלים להגיש בקשות לרישום סימני מסחר בין-לאומיים, וכן לתבוע הגנה של סימן מסחר רשום במדינות אחרות, על-סמך סימן מסחר ישראלי.

יצויין, כי בטרם כוננה המערכת החדשה על-פי פרוטוקול מדריד, נאלץ כל גורם שהיה מעוניין ברישום סימני המסחר שלו במדינות זרות לנהל הליך רישום עצמאי, נפרד, בכל מדינה ומדינה. הדבר אילץ את בעל הסימן לשכור את שירותיהם של עו"ד או עו"פ מקומיים בכל מדינה ולשאת בעלויות הגשה משמעותיות אשר הקשו על בניית פורטפוליו אפקטיבי ומיטבי של סימני מסחר בכל מדינות היעד של אותו גורם. למעשה, מנגנון מדריד מפשט ומקצר במידה משמעותית את הליך רישומם של סימני מסחר במגוון של מדינות. במילים אחרות: ההסדר הפך את רישום סימני מסחר וההגנה על המותגים לקל יותר וזול יותר.

אנשי מפתח

עו"ד אורן מנדלר

orenm@luzzatto.co.il

השכלה: תואר בוגר במשפטים, .LL.B ,ותואר בוגר בכלכלה ומשפטים, .B.A ,אוניברסיטת חיפה (1999).

חברות: לשכת עורכי הדין בישראל, A.I.P.P.I., I.N.T.A.

תחומי עיסוק: דיני קניין רוחני: פטנטים, סימני מסחר, מדגמים, זכויות יוצרים, זכויות מטפחים ודיני מכס ליטיגציית IP ליטיגציה מסחרית.

עו"ד אורן ויינר
עו"ד ניב מורן

יכול לעניין אותך

קריאה נוספת

Dr. Kfir Luzzatto's Book, Fun With Patents

סימני מסחר

הצטרפו אלינו בפייסבוק

צור קשר